Skip to content

Geny, kobiety, równość ad

1 miesiąc ago

477 words

Chociaż warto zastanowić się, jaki wpływ mogą mieć oczekiwania społeczne na decyzję osoby poszukującej terapii genetycznej, Mahowald uważa, że presja dotyczy wyłącznie kobiet. W procesie tym tęskni ona za dużo bardziej prowokacyjnymi pytaniami, takimi jak teorie feministek, które godzą się z faktem, że istnieje wiele kobiet, które, gdyby miały taką możliwość, chętnie zaangażowałyby się w manipulację genetyczną, by sami doskonalić swoje dzieci. Wnioski, które Mahowald wyciągnął z niektórych studiów przypadku, są również mniej niż przekonujące, takie jak historia Julii, ciężarnej 27-letniej kobiety z zaburzeniem metabolicznym, fenyloketonurią, która odmówiła przestrzegania dietetycznych ograniczeń podczas ciąży i która urodziła w rezultacie poważnie opóźnione dziecko. Wzywając feministycznej teorii punktu widzenia, Mahowald broni zachowania Julii argumentując, że jej zainteresowania – jako osoby najbardziej dotkniętej – są najważniejsze. Choć historia ta jest pełna możliwości dalszego badania, w szczególności etycznych implikacji interesów potencjalnego dziecka, Mahowald releguje te kwestie do przypisu, gdzie obawia się, że interes dziecka, jako nieautonomicznej istoty, nie jest przedmiotem zainteresowania .
Feministyczne podejście Mahowalda czasami prowadzi ją do bezkrytycznego przyjmowania roszczeń. Na przykład twierdzi, że kobiety były niewystarczająco reprezentowane w badaniach klinicznych. Jest to mit zakorzeniony w kobiecej literaturze zdrowia. Jej spojrzenie podpowiada jej, by widziała potencjalne ofiary na każdym rogu. Na przykład martwi się, że badacze genetyczni mogą próbować kooptować kobiety ubogie lub nieubezpieczone jako niezapłacone osoby badane w badaniach klinicznych, które nie dają kobietom żadnej możliwej do udowodnienia korzyści.
Zastosowanie Mahowalda w teorii feministycznej nie jest pozbawione zalet. Jej poświęcenie dla wspólnego dochodzenia w dziedzinie genetyki jest z pewnością godne, a pytania o publiczny dostęp i zrozumienie technologii genetycznej są kwestiami, o których powinni wiedzieć wszyscy genetycy medyczni. Argument Mahowalda o bardziej integracyjnej bioetyce jest w pełni zgodny z naciskiem, jaki feministyczni bioetycy kładą na marginalizowanych grupach społecznych, i kiedy jest to przypomnienie genetycy medycznej, aby rozważyć różne doświadczenia swoich pacjentów, jest to użyteczne. Ale patrząc stale na margines, Mahowald często tęskni za solidnym centrum – pytaniami o moralną wolę i etykę, które odnoszą się do wszystkich osób, bez względu na identyfikację grupy.
Pomimo trudności z wykorzystaniem Mahowaldu w teorii feminizmu, książka oferuje czytelnikom dobre wprowadzenie do zakresu pytań, które stawiają feministyczni bioetycy. Chociaż możemy nie osiągnąć stanu pełnej etycznej pewności w wielu z tych zagadnień, praca Mahowalda jest doskonałym przypomnieniem, że genetyka wymaga od swoich praktyków stałego zaangażowania w ich eksplorację.
Christine Stolba, Ph.D.
1150 17th St., NW, Washington, DC 20036

Sally Satel, MD
Yale University School of Medicine, New Haven, CT 06519

[patrz też: zespół aktywacji makrofagów, okrężnica wstępująca, choroba bostońska jak długo zaraża ]
[przypisy: rr donnelley kraków, elmet rzeszów, uromed nowy sącz ]

0 thoughts on “Geny, kobiety, równość ad”